Opinió

La síndrome de burnout: què és, per què es genera i com superar-lo

"No puc més, no estic bé a la feina, no em valoren, no hi ha manera, he de marxar d'aquí però no sé com..." Expressions pròpies de la síndrome d'esgotament professional o burnout, que es produeix com a resposta a l'estrès laboral crònic. Aquesta situació es caracteritza per una sensació de fatiga extrema, intolerància a l'entorn i desmotivació.

Les causes del burnout són diverses i solen estar relacionades amb l'entorn laboral. La sobrecàrrega de treball, la pressió per assolir objectius inassolibles, la manca de reconeixement, la falta de suport per part dels superiors i companys, i un entorn de treball hostil són alguns dels elements que poden contribuir a la seva aparició. A més, la manca d'equilibri entre la vida personal i laboral també és un factor determinant que pot incrementar el risc de patir aquesta síndrome.

Les causes del burnout són diverses i solen estar relacionades amb l'entorn laboral. La sobrecàrrega de treball, la pressió per assolir objectius inassolibles, la manca de reconeixement, la falta de suport per part dels superiors i companys, i un entorn de treball hostil són alguns dels elements que poden contribuir a la seva aparició. A més, la manca d'equilibri entre la vida personal i laboral també és un factor determinant que pot incrementar el risc de patir aquesta síndrome

Superar-lo, requereix un enfocament integral que abordi tant els aspectes personals com els professionals. En primer lloc, és essencial reconèixer i acceptar la situació, ja que negar-la només agreujarà els símptomes. La gestió de les emocions és una eina fonamental en aquest procés. Desenvolupar la intel·ligència emocional permet identificar i gestionar les emocions de manera efectiva, però és clar, n'hem d'aprendre. 

L'empatia i la responsabilitat afectiva són clau per crear un ambient laboral saludable. Comprendre les necessitats i sentiments dels altres facilita la comunicació i millora les relacions interpersonals. Això, a la vegada, promou el treball en equip, la col·laboració i la resolució de conflictes de manera constructiva. La mediació de conflictes, quan es fa des de l'amor i no des del temor o la por, contribueix a establir un clima de confiança i respecte mutu. Això inclou mostrar gratitud, reconèixer els èxits dels altres i oferir suport en moments de dificultat. D'aquesta manera, es crea un ambient de treball més humà i sostenible, on cada individu se sent valorat.

Un/a professional expert/a en la millora de les relacions humanes, pot ser clau per sortir-se'n i evitar mals majors. Aquest/a pot oferir suport, eines i estratègies en el desenvolupament de la intel·ligència emocional, aprendre com fomentar l'empatia, la responsabilitat afectiva, el treball en equip i la comunicació positiva entre d'altres.

fbfcoachemocional.com