INFRAESTRUCTURES

Territori instal·la les primeres barreres dinàmiques de la xarxa viària a la C-14, a l'Alt Urgell

Territori instal·la les primeres barreres dinàmiques de la xarxa viària a la C-14, a l'Alt Urgell / territori.cat
El Govern inverteix 15 MEUR en la protecció de talussos durant el 2024

La consellera de Territori ha visitat les obres per instal·lar barreres dinàmiques en un talús de la C-14 al seu pas pel terme de Coll de Nargó i ha ressaltat les actuacions que, per valor de 15 MEUR, ha impulsat enguany el Departament arreu del país per a protegir talussos i afavorir la seguretat a la xarxa viària. Els treballs en execució a la C-14 compten amb un pressupost de 4,2 MEUR i finalitzaran durant aquest estiu.

“Per a facilitar la vida de les persones, necessitem infraestructures de transport de qualitat, funcionals, segures i sostenibles; millorar l’accessibilitat de la ciutadania garanteix el dret fonamental a la mobilitat i ens permet millorar la competitivitat, i l’eficiència energètica”, ha assenyalat la consellera Capella. Així, “actuem al conjunt de la xarxa viària, amb una mirada integral, millorant sobretot la seguretat en la circulació i també el manteniment de la pròpia xarxa, avançant en la seva descarbonització, digitalització i adaptació per a fer-la més resilient”, ha exposat.

Territori instal·la les primeres barreres dinàmiques de la xarxa viària a la C-14, a l'Alt Urgell / territori.cat

El tram on s’instal·len les noves barreres discorre entre els túnels de l’Obaga Negra i d’Espluvins i té una longitud de 300 metres. La carretera disposa de barres dinàmiques de protecció de la caiguda de blocs a la calçada en les embocadures d’aquests dos túnels. Els que ara s’instal·len, per la seva capacitat d’absorbir blocs de gran volum, són “les primeres barreres d’aquestes característiques a la xarxa viària de la Generalitat i les segones a Catalunya –a la línia de Lleida-la Pobla d’FGC”, ha remarcat la consellera de Territori.

En aquest entorn, la C-14 transcorre al costat d’un espadat de roca de la Serra d’Aubenç i Roc de Cogul, concretament al costat de la Roca del Coll, de 1.210 metres d’alçada. El desnivell respecte de la calçada arriba als 600-650 metres i es tracta d’una zona on s’han produït alguns despreniments en els últims anys.

Les barreres dinàmiques estan formades per una xarxa metàl·lica d’alta resistència, ancorada al terreny, cables de connexió i elements dissipadors d’energia. Aquests elements, gràcies a la seva capacitat de deformació, permeten que el sistema suporti una gran energia d’impacte, originada per la caiguda de roques o altres materials. En aquest sentit, les barreres que s’instal·laran són capaces de suportar l’energia equivalent a la d’un camió de 25 tones caient a 90 km/h.

Territori instal·la les primeres barreres dinàmiques de la xarxa viària a la C-14, a l'Alt Urgell / territori.cat

Els treballs, que van començar l’abril passat, comporten la instal·lació de cinc trams de noves barreres dinàmiques al talús, a una altura aproximada de 40 metres respecte de la carretera. Aquestes barreres tindran entre 70 i 100 metres de longitud cadascun i una alçada de 9 metres. Les tasques que s’estan portant a terme en aquests moments són les perforacions necessàries per a la fonamentació dels pals de les barreres dinàmiques.

Protecció de talussos i qualitat i seguretat de la xarxa

Les obres ara en marxa s’insereixen en el Programa d’actius geotècnics del Departament de Territori, que s’emmarca en les polítiques d’actuació proactiva de manteniment i explotació de la xarxa de carreteres de la Generalitat, per a fer-les més segures, sostenibles i eficients. Aquest programa té com a objectiu millorar el nivell de servei de la xarxa de carreteres i la seguretat viària incrementant els índexs d’estat i estàndards de qualitat dels seus actius geotècnics –talussos, terraplens i obres subterrànies.