INFRAESTRUCTURES

Territori instal·la les primeres barreres dinàmiques de la xarxa viària a la C-14, a l'Alt Urgell

El Govern inverteix 15 MEUR en la protecció de talussos durant el 2024
photo_5778574611108184382_y
photo_camera Territori instal·la les primeres barreres dinàmiques de la xarxa viària a la C-14, a l'Alt Urgell / territori.cat

La consellera de Territori ha visitat les obres per instal·lar barreres dinàmiques en un talús de la C-14 al seu pas pel terme de Coll de Nargó i ha ressaltat les actuacions que, per valor de 15 MEUR, ha impulsat enguany el Departament arreu del país per a protegir talussos i afavorir la seguretat a la xarxa viària. Els treballs en execució a la C-14 compten amb un pressupost de 4,2 MEUR i finalitzaran durant aquest estiu.

“Per a facilitar la vida de les persones, necessitem infraestructures de transport de qualitat, funcionals, segures i sostenibles; millorar l’accessibilitat de la ciutadania garanteix el dret fonamental a la mobilitat i ens permet millorar la competitivitat, i l’eficiència energètica”, ha assenyalat la consellera Capella. Així, “actuem al conjunt de la xarxa viària, amb una mirada integral, millorant sobretot la seguretat en la circulació i també el manteniment de la pròpia xarxa, avançant en la seva descarbonització, digitalització i adaptació per a fer-la més resilient”, ha exposat.

photo_5778574611108184371_y
Territori instal·la les primeres barreres dinàmiques de la xarxa viària a la C-14, a l'Alt Urgell / territori.cat

El tram on s’instal·len les noves barreres discorre entre els túnels de l’Obaga Negra i d’Espluvins i té una longitud de 300 metres. La carretera disposa de barres dinàmiques de protecció de la caiguda de blocs a la calçada en les embocadures d’aquests dos túnels. Els que ara s’instal·len, per la seva capacitat d’absorbir blocs de gran volum, són “les primeres barreres d’aquestes característiques a la xarxa viària de la Generalitat i les segones a Catalunya –a la línia de Lleida-la Pobla d’FGC”, ha remarcat la consellera de Territori.

En aquest entorn, la C-14 transcorre al costat d’un espadat de roca de la Serra d’Aubenç i Roc de Cogul, concretament al costat de la Roca del Coll, de 1.210 metres d’alçada. El desnivell respecte de la calçada arriba als 600-650 metres i es tracta d’una zona on s’han produït alguns despreniments en els últims anys.

Les barreres dinàmiques estan formades per una xarxa metàl·lica d’alta resistència, ancorada al terreny, cables de connexió i elements dissipadors d’energia. Aquests elements, gràcies a la seva capacitat de deformació, permeten que el sistema suporti una gran energia d’impacte, originada per la caiguda de roques o altres materials. En aquest sentit, les barreres que s’instal·laran són capaces de suportar l’energia equivalent a la d’un camió de 25 tones caient a 90 km/h.

photo_5778574611108184351_y
Territori instal·la les primeres barreres dinàmiques de la xarxa viària a la C-14, a l'Alt Urgell / territori.cat

Els treballs, que van començar l’abril passat, comporten la instal·lació de cinc trams de noves barreres dinàmiques al talús, a una altura aproximada de 40 metres respecte de la carretera. Aquestes barreres tindran entre 70 i 100 metres de longitud cadascun i una alçada de 9 metres. Les tasques que s’estan portant a terme en aquests moments són les perforacions necessàries per a la fonamentació dels pals de les barreres dinàmiques.

Protecció de talussos i qualitat i seguretat de la xarxa

Les obres ara en marxa s’insereixen en el Programa d’actius geotècnics del Departament de Territori, que s’emmarca en les polítiques d’actuació proactiva de manteniment i explotació de la xarxa de carreteres de la Generalitat, per a fer-les més segures, sostenibles i eficients. Aquest programa té com a objectiu millorar el nivell de servei de la xarxa de carreteres i la seguretat viària incrementant els índexs d’estat i estàndards de qualitat dels seus actius geotècnics –talussos, terraplens i obres subterrànies.