HISTÒRIA LOCAL

Erola Simon, Lluís Obiols i Daniel Fité parlen de les comunicacions a la Cerdanya al tombant del segle XX

Els ponents van explicar la construcció de la carretera entre la Seu d’Urgell i Puigcerdà i la frontera amb França, que s’inicià a finals del s. XIX i que es perllongà al llarg de gairebé 70 anys
Carreteres GRC 2
photo_camera Erola Simon, Lluís Obiols i Daniel Fité parlen de les comunicacions a la Cerdanya al tombant del segle XX / Francesc Esteban

Aquest dimecres, 21 d’agost, a la Sala de Convencions del Museu Cerdà de Puigcerdà, va tenir lloc la desena i darrera conferència del cicle “A l’estiu, recerca’t”, que organitza cada any el Grup de Recerca de Cerdanya.

La conferència portava per títol: “Dels camins de bast a les carreteres modernes. Les comunicacions a la Cerdanya al tombant del segle XX” i ha estat impartida per Erola Simon Lleixà, cap de l’Arxiu Comarcal de Cerdanya; Lluís Obiols Perearnau, arxiver de la Seu d’Urgell i historiador i Daniel Fité Erill, historiador.

Els ponents van explicar la construcció de la carretera entre la Seu d’Urgell i Puigcerdà i la frontera amb França, que s’inicià a finals del s. XIX i que es perllongà al llarg de gairebé 70 anys.

Carreteres GRC
Erola Simon, Lluís Obiols i Daniel Fité parlen de les comunicacions a la Cerdanya al tombant del segle XX / Francesc Esteban

La carretera es va anar construint per trams, no sempre seguint el traçat més lògic o el que resseguia antics camins, com el Camí Ral, entre la Seu i Puigcerdà.

Ens van explicar les diverses vicissituds hagudes durant la planificació i construcció d’aquesta infraestructura i per què passa per on passa i no per un altre lloc, així com les disputes sobre el seu traçat.

Igualment, quan la carretera arriba a Puigcerdà, es fa una nova entrada a la Vila, que segueix l’actual traçat de l’avinguda Catalunya, fins a Escoles Pies, ja que els camins que menaven a la Vila tenien massa pendent, i aquesta nova entrada tindrà un pendent molt més suau.

També es va parlar de la carretera privada de peatge que es va construir entre la collada de Toses i la Molina, per enllaçar dos trams de carretera que ja existien: el de Ripoll fins a la collada i el de la Molina fins a Puigcerdà.

La conferència ha estat seguida per un nombrós públic i amb ella finalitza el cicle “A l’estiu recerca’t”, que enguany ha tingut molt bona acollida de públic.