INFRAESTRUCTURES

Territori destina 15 MEUR a la protecció davant d’allaus al Port de la Bonaigua i el Pla de Beret

Per primer cop s'instal·larà a la xarxa viària de la Generalitat un sistema d’activació controlada
45a6b9a6-5ce4-4a3e-a6f1-1e7b7efef264
photo_camera Tipus de tub que s'instal·larà al cap del port de la Bonaigua per minimitzar el risc d'allaus / @territoricat

Territori executarà un pla d’actuacions per a protegir les carreteres C-28 i C-142b davant de possibles allaus, amb una inversió prevista de 15 MEUR fins al 2030. Aquest conjunt de mesures tenen com a objectiu afavorir la seguretat viària i la mobilitat al Pallars Sobirà i la Val d’Aran durant l'hivern. Amb l’objectiu d’analitzar les allaus d’una manera integral, Territori, en col·laboració amb el Conselh Generau d'Aran, va elaborar un estudi d’alternatives de protecció davant d’allaus. Aquest estudi ha identificat sis sectors amb més risc d’allaus, alhora que planteja, prioritza i dimensiona les diverses alternatives de protecció. La primera actuació serà la instal·lació d’un sistema d’activació controlada d’allaus al port de la Bonaigua.

Els projectes que concretaran tècnicament cada actuació es redactaran en coordinació amb els municipis i ens implicats. El Departament ja ha impulsat la redacció d’un primer projecte, que correspon a dos sistemes de protecció a la zona del cap del Port del Port de la Bonaigua (C-28). Consisteix en la instal·lació de tubs (explosors) en punts estratègics que expulsen gas mitjançant control remot per a desencadenar una allau, així com les canalitzacions corresponents.

Aquest és un sistema de protecció actiu, diferent de l’habitual de barreres antiallaus (passiu), que s’instal·larà per primer cop a la xarxa viària de la Generalitat. Es pot utilitzar en condicions meteorològiques adverses i sense la manipulació d’explosius.

45a6b9a6-5ce4-4a3e-a6f1-1e7b7efef264
Tipus de tub que s'instal·larà al cap del port de la Bonaigua per minimitzar el risc d'allaus / @territoricat

El projecte inclou la instal·lació de dues unitats de protecció d'aquest tipus en un tram que abasta 1,7 quilòmetres de la C-28 i representa la primera fase d'una sèrie d'actuacions similars que s'executaran anualment a partir del 2025 amb l'objectiu de millorar la protecció contra les allaus al conjunt del Port de la Bonaigua.

Actualment, el Departament de Territori du a terme la gestió de les allaus a les carreteres C-28 i la C-142b en col·laboració amb el Conselh Generau d’Aran. A partir d’una predicció local específica, es tanquen al trànsit aquestes vies d’accés al Port de la Bonaigua i al Pla de Beret quan el risc d’allaus supera un determinat llindar. Amb l’objectiu d’analitzar les allaus d’una manera integral, el Departament, en col·laboració amb el Conselh, va elaborar l'estudi d’alternatives de protecció davant d’allaus en aquestes carreteres.

Condicionament de la C-28 a Sorpe

D’altra banda, pel que fa a la C-28, el Departament ha iniciat la redacció de l’estudi informatiu per a l’eixamplament i la millora de traçat d’un tram d’1,5 quilòmetres al seu pas per Sorpe (Alt Àneu), l’últim que resta per a condicionar. En l’estudi, s’analitzaran diferents alternatives, entre les quals destaquen la construcció d’un túnel; l’ampliació de la carretera amb un mur o l’ampliació de la carretera mitjançant voladís. El termini de redacció de l’estudi és de 12 mesos. La inversió prevista per aquesta actuació és de 18 MEUR.